رضا سلطان زاده
مدیرمسئول هفته نامه آیینه یزد
فرهنگياني كه قبل از سال 79 بازنشسته شدند پاداش آخر خدمت به آنها تعلق نگرفت بعد از سالها و به دنبال پيگيريهاي متعدد و درخواستهاي مكرر معادل همان مبلغ آن هم در چند نوبت و طي چند سال و هر بار درصدي از طلب به آن عده پرداخت گرديد و اين امر تبعيض آشكار بود كه بدون رعايت انصاف و برقراري عدالت به ضرر بازنشستگان سراسر كشور منجر گشت.
جامعه كارگزاران دولت در چند سال اخير همانند گذشته شاهد اين گونه دستورالعملها و روشهاي بحث برانگيز و تبعيض آميز بوده است. در ايام ماه مبارك رمضان ساعت كار كارمندان تقليل مييابد در حالي كه كارگران از چنين امتيازي محروم هستند.
گرچه كم كردن ساعت كاركارگران عواقب و مشكلاتي در امر توليد و صنعت ايجاد ميكند اما بحث تبعيض و تفاوتي است كه بين مردم به وجود ميآيد و سبب ناراحتي و نگراني قشر عظيمي از جامعه ميشود!!
-اخيراً سبد كالاي ماه رمضان براي كارمندان در نظر گرفته شد در حاليكه كارگران و بازنشستگان مستثني شدند.
- بيمه طلايي براي فرهنگيان اختصاص يافت كه كاري ارزنده و شايسته و به نفع معلمان بود. بعد از تقاضاهاي فراوان و تبليغاتي كه در اين بخش صورت گرفت فقط يكي دوماه بازنشستگان توانستند از بيمه طلايي استفاده كنند و موضوع منتفي شد.
-كلاسهايي را ميبينيم كه 40 تا 45 نفر دانش آموز در آن نشسته و تحصيل ميكنند، چه بسا عدهاي از آنان از جهت بهداشت و غذا و لباس مناسب و وسايل تحصيلي ابتدايي محروم هستند در حاليكه بعضي از خانوادهها علاوه بر هزينههاي گزافي كه براي تحصيل فرزندانشان پرداخت ميكنند، در بيشتر دروس معلم سر خانه دارند و به دنبال به دست آوردن توفيقاتي در آزمونها و كنكورها عدهاي هم كه بايد وقت خود را صرف از بين بردن تبعيضهاي آموزشي غير قابل قبول بنمايند به دنبال آنها راه ميافتند و در صف «به به گويان» قرار ميگيرند و گاه علم و كتل هم براي خوش آمد گويي ديگران بدوش ميكشند.
- در گوشهاي از شهر فراوان هستند خانوادههايي كه براي رفتن به خانه اقوام وخويشان و يا انجام كارهاي روزانه، پدر، همسر، فرزندان يعني چهار، پنج نفر سوار بر يك موتور سيكلت در كوچه و خيابان در حال عبور و مرور هستند. اما بسياري از نوجوانان دختر و پسر كه براي رفتن به مدرسه، كلاسهاي خصوصي، تفريح و ديدن اقوام از بهترين ماشينهاي سواري كه براي انان خريداري شده استفاده ميكنند و گاهي هم عدهايسوار بر وسيله نقليهاي ميشوند كه از بيتالمال تهيه شده است.
-كم نيستند كودكاني كه براي خوردن يك ساندويج آه ميكشند وزياد هستند فرزنداني كه در دفترچههاي سپرده آنان مبالغ قابل توجهي پس انداز شده و احياناً سند ويلا و آپارتمان هم به نام آنان انتقال داده شده است.
«در اسلام همه مردم بايد بدون تبعيض مشمول عدالت و انصاف قرار بگيرند و هيچ گونه تبعيض ميان زمامداران و نزديكانشان با ديگر مردم نبايد به وجود آيد.. ... از نظر اقتصادي همه مردم بايد از معيشت عادلانه برخوردار شوند و در شايستگي صرف بودجههاي بيتالمال كه يكي از مهمترين آنها ماليات است تفاوتي ندارند.. ... در آن امور كه همه مردم با يكديگر مساوي هستند نبايد ترجيح و اولويتي به فردي يا گروهي خاص در نظر گرفته شود.» 1
در هر شهر و دياري الگوهاي فراواني بودهاند كه شرح و توضيح زندگي آنان ميتواند سرمشقي براي مردم و جوانان باشد مشروط برآنكه دولتمردان و مسئولاني كه در سمتهاي مختلف در جامعه انجام وظيفه ميكنند و تجار و بازرگانان در حد توان نيز آن گونه زندگي كنند. در دارالعباده يزد زندگي و مردم دوستي و همدلي افرادي چون آيت ا... فقيه خراساني، شيخ حسن كرباسي، آيت ا... حاج شيخ جلال آيتاللهي و بازاريهاي دلسوز و متعهد و معروف كه ذكر خير آنان در كتابها و حتي سينه به سينه نقل شده است مورد بازخواني قرار بگيرد و الگويي براي ديگران باشد.
«در تعليمات ديني آمده است كه در حركتهاي انسان سازانه، بيشترين توجه خويش را به نسل جوان معطوف داريد، چه اينكه جوانان قابل ساخته شدند و قلب آنان حساس و پذيرنده است، از چيزهاي ديگرخالي است و شما ميتوانيد بذر حقايق و تعاليم والا را در آن بيفشانيد، بيشترين كار را درباره جوانان انجام دهيد و اين هدف جز با تصحيح شكل زندگي و سالمسازي روابط اقتصادي، هرگز امكان پذير نيست و تا اين مساله اصلي (كه از اهداف عمده و اساسي پيامبران است، و ما مدعي هستيم كه جامعه و نظام ما جامعه و نظام انبيايي و ديني است)، توجهي در خور نشود و به سطح عمل در نيايد، سخنرانيها، خطبهها، سمينارها، وعظها، فلسفهها (پندها)، درسهاي اخلاق و.. .. هيچكدام كارساز نيست، بلكه ميتوان گفت اتلاف وقت است، و مايه از دست دادن فرصت، و تضعيف تواناييهاي دين، و گذاشتن مسائل غير اصلي در جاي مسائل اصلي.» 2
نگارنده به ذكر گوشهاي از آنچه شاهد آن بوده است ميپردازد توضيح بيشتر در فرصتي و مقالهاي ديگر.
وقتي مردم يزد ميديدند شهيد آيت ا... صدوقي پياده از محل زندگي خود از محله «سهل بن علي» به سوي مسجد حظيره راه ميافتاد و در چهار راه امير چقماق سينه خود را در برابر سربازان و نيروهاي مسلح رژيم شاه سپر ميكرد و بعد بالاي منبر در كنار ژاندارمري و روبروي فرمانداري و استانداري سخنراني مينمود و جنايتهاي دستگاه حاكمه را برملا ميساخت با يك اشاره و چند سطر اعلاميهي آن روحاني والا مقام دهها هزار نفر در خيابان امام(ره) و يا ديگر مسيرها جمع ميشدند، گوش به فرمانش بودند و اوامر و نواهيش را از دل و جان ميپذيرفتند زيرا اميدها و خواستها و نيازهاي خويش را در او متبلور ميديدند.
پيش از پيروزي انقلاب اسلامي گروهي از فرهنگيان يزد به مدت 25 روز در محل اداره كل آموزش و پرورش متحصن شده بودند و خواست آنها از جمله برپايي حكومت اسلامي و آزادي زندانيان سياسي بود. در آن دوره خانوادهها به سختي نفت تهيه ميكردند. افرادي به نويسنده اين سطور مراجعه و درخواست مينمودند آدرس فرهنگيان متحصن را كه بيش از يكصد نفر بودند بگيرند و افتخاراً به منازلشان نفت ببرند تا مبادا زن و فرزندانشان در سرماي خشك پاييز و زمستان يزد به علت نداشتن سوخت متحمل سختي بشوند.
هنگامي كه مردم تصويرخانه و نحوه زندگي شهيد محمدعلي رجايي را در تلويزيون ميديدند و مديران وزارتخانهها شاهد رفت و آمد و ساده زيستي آن بزرگوار و اطرافيانش بودند ديگران هم به وي تأسي ميكردند.
مشاهده زندگي روحانيون و فعالان سياسي تبعيدي در شهرهاي مختلف در سالهاي قبل از انقلاب سبب بيداري و همراهي و همدلي مردم به ويژه جوانان ميشد. بنابراين تنها با سخنراني و با پند و نصيحت و يا صدور دستور و بخشنامه و اظهارنظر مجلسيان و مسئولان و صاحبان تريبونهاي رسمي و عمومي مشكلات حل نخواهد شد بلكه عمل به گفتار و عامل بودن به راهكارهاي ارائه شده به طور قطع ميتواند موثرتر و مفيدتر باشد.
پي نوشتها:
1- «حكمت اصول سياسي اسلام»، علامه محمد جعفري، صفحه 324- 325
2- «الحياه گزارشي از جلد سوم تا ششم»، صفحه 58 و 59
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 26,نوامبر,2024